Åsas joggblogg

I denna blogg delar jag med mig av mina löprundor och små äventyr i naturen. Jag springer (vandrar, cyklar) alltid ensam i skog och mark så jag känner ett behov att få dela med mig av mina upplevelser. Min förhoppning är att jag skall kunna inspirera dig att börja löpträna, ta dig ut på vandring i skog och mark eller pröva andra naturbaserade aktiviteter. Kanske vi kommer att ses på en stig i skogen, på fjället eller på någon tävling framöver. Jag hoppas det!

Stora Väktor runt

Väktorområdet ligger i Hjärtumtrakten och ingår delvis i Bredfjällets naturreservat. Terrängen runt sjön Stora Väktor är kuperad och består av myrar, sjöar, bergs- och skogsmarker. Området är ett av Sveriges mest artrika skogsområde. Bl.a. finns här värdefulla biotoper med kryptogamflora (svampar, mossor och lavar). Flera sällsynta arter inom området skyddas av naturvårdsavtal eller biotopskydd.
Inom området finns flera vandringsleder och jag kommer här att beskriva den gula leden, 8,1 km, runt sjön Stora Väktor.
     Vandringlederna startar strax bakom torpet Delsbo som byggdes på 1830-talet. Nuvarande ägare år orienteringsklubben OK Gipen som köpte torpet 1962. Det är också OK Gipen som ansvarar för att vandringlederna hålls iordning.
De första ca 1,5 km går det uppför längst en slingrande skogstig kantad av blåbärsris. När man väl kommit upp planar det ut och sedan går det sakta nedför igen.
Efter ca 2 km får man möjlighet att utöka sitt löpsteg och springa nedför en grusväg men därefter är det dags att följa små slingriga tätbevuxna skogsvägar igen.
På västra sidan av sjön ansluter sig den gula leden till Bohusleden och en led märkt Nutida Pilgrimer. De gula markeringarna blir nu allt färre men det är bara att hålla sig till Bohusleden så kommer man rätt. Längst Bohusleden är det mycket trevligt att ta sig fram. Stigen är väl upptrampad och går både på små skogsvägar och in i härlig gammelskog.
Strax därpå kommer man fram till Femstenarör som markerar gränsen mellan socknarna Hjärtum och Ljung. De här gränsmarkeringarna finns inritade på Lantmäteriets karta från 1725 men är troligtvis ännu äldre.
Här väljer jag att ta en vattenpaus och att svalka mig något i sjön. Jag passar också på att göra reklam för mina skor av märket Salomon Wings Flyte Mountaintrail. Dessa skor är lätta att springa och vandra i och ger bra grepp på de flesta underlag och i all sorts terräng.
Till denna korsning var det tänkt jag skulle ha kommit vid gårdagens joggingtur över Bredfjället. Då hittade jag inte hit men idag kom jag till denna plats ca 5 km efter att jag startat från Delsbo.
Här viker jag av från Bohusleden och kommer strax därpå fram till Erik Ingvars bro.
Dirdammen kallas detta trånga sund mellan sjön Stora Väktor och dammen Kringvattnet.

Observera ekens mycket märkliga växtsätt.
Vid denna strand hade jag tänkt stanna för att bada och dricka kaffe. Det blev dock inte så.
När jag passerat den märkliga eken och närmade mig stranden fick jag nämligen syn på något som kändes alltför privat. I ett träd på stranden invid vattenbrynet hängde en gunga. På gungan satt en naken man som omedveten om min närvaro pendlade fram och tillbaka under den klarblå himlen.
Så här i efterhand tänker jag att det egentligen var en härlig syn. En blandning av manlighet, lekfullhet och full frihet. Vid den aktuella stunden kände jag mig dock som en oinbjuden inkräktare och jag visste inte riktigt hur jag skulle bete mig. Skulle jag stampa i backen, knäcka en kvist och harkla mig för att påvisa min närvaro eller helt enkelt försöka smyga mig förbi? En stor svart hund löste dock mitt dilemma och jag snubblade vidare längs stigen medan mannen i all hast kom av gungan och fick på sig byxorna.
Strax därpå var jag framme vid Gipenäs, den Gula ledens slut, och Ok Gipens stuga. Jag avslutade min joggingtur runt sjön Stora Väktor med att dricka det medhavda kaffet vid Delsbo torp.
Taggar: OK Gipem, Gipenäs, traillöpning, jogging, vandring, Stora Väktor, Bredfjället, Bohusleden, Hjärtum;