Åsas joggblogg

I denna blogg delar jag med mig av mina löprundor och små äventyr i naturen. Jag springer (vandrar, cyklar) alltid ensam i skog och mark så jag känner ett behov att få dela med mig av mina upplevelser. Min förhoppning är att jag skall kunna inspirera dig att börja löpträna, ta dig ut på vandring i skog och mark eller pröva andra naturbaserade aktiviteter. Kanske vi kommer att ses på en stig i skogen, på fjället eller på någon tävling framöver. Jag hoppas det!

Traillöpning Bredfjället 13 km

Även idag blev det en joggingtur på Bredfjället. Jag startade vid gården Norra fjället och valde vandringsleden på 13 km. Leden har de första 5 kilometrarna samma sträckning som vandringsleden på 10,5 km som jag beskrev häromdagen. Men där 10,5an vänder av rakt ut i vildmarken följer dagen rutt Bohusleden längst väl upptrampade stigar och mindre grusvägar.Terrängen är växlande och lätt kuperad. Liksom 10,5:an går denna led över mossar, genom skog, via ljusa gläntor, över ängar och längst flera sjöar. Även idag passerar jag flera ruiner från gamla gårdar och torp.
Jag uppskattar särskilt sträckan mellan Flågfjällets gårdsruin och gränsmarkeringen Femstenarör. Denna mycket varma försommardag gav tallskogen mig välbehövlig skugga och den lätta vinden från sjöarna Bråten och Stora Väktor gav mig kraft.Dessa stenar markerar gränsen mellan socknarna Hjärtum och Ljung. Förr i tiden, innan man hade kartor, var dessa markeringar mycket viktiga och enda beviset på vart gränserna gick. Denna gränsmarkering är inritad på en lantmäterikarta från 1725 men är troligtvis mycket äldre.
Tyvärr går denna vandringsled en stund längst en mindre grusväg. En "Skogsmulle" som jag tycker att det är ganska tråkigt. Snart får jag dock ta av på en stig in i skogen igen och hamnar strax på själva Lyckan.
Torpet Lyckan tillhörde en gång i tiden gården Södra fjället. Lyckan var förr ett vanligt namn på torp. Men det står inte för lycka i betydelsen glädje utan är benämningen på ett öppet område, en glänta eller äng.
Hur som helst... här i skogen, på Lyckan, känner jag mig helt klart Lycklig!
Taggar: Bredfjället, Norra fjället, Södra fjället, Bohusleden, Vandringsleder, Traillöpning, Jogging, Bohuslän, Lyckan, Femstenarör, Hjärtum, Ljung;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Lisa Anvegård
skriven :

Hejsan,
Kul blogg! Vill gärna hitta till startpunkten av denna sträckan kan du förse mig med adressen? Finns det något sätt att förlänga sträckan?

Mvh
Lisa

Svar: Hej! Vad roligt att du uppskattar min blogg. Denna sträcka startar vid Norra Fjället Ljungskile. Följande vägbeskrivning finns på Ljungskile fritidsklubben hemsida:”Följ skyltarna mot Bredfjället från gamla E6:an i Ljungskile, avfart strax norr om Resteröds Trikå, följ Arendalsvägen över järnvägen, håll vänster och följ Elsebergsvägen som ansluter till Fjällvägen där bebyggelsen slutar. Därefter ca 4 km längs Fjällvägen.” Hoppas den stämmer.

När du kommit ungefär halvvägs kommer du till leden runt sjön Store-Väktor. Du kommer också välja att fortsätta längst bohusleden.
Åsa Magnor