Åsas joggblogg

I denna blogg delar jag med mig av mina löprundor och små äventyr i naturen. Jag springer (vandrar, cyklar) alltid ensam i skog och mark så jag känner ett behov att få dela med mig av mina upplevelser. Min förhoppning är att jag skall kunna inspirera dig att börja löpträna, ta dig ut på vandring i skog och mark eller pröva andra naturbaserade aktiviteter. Kanske vi kommer att ses på en stig i skogen, på fjället eller på någon tävling framöver. Jag hoppas det!

Traillöpning Norra fjället 10,5 km

Idag blev det en joggingtur på Bredfjället. Jag startade på Norra fjället, en gård som var i bruk från 1600-talet och fram till 1963. Idag fungerar den som ett frilufts- och kulturcentrum och är en bra startpunkt för utflykter på Bredfjället.
Jag valde att följa vandringsleden på 10,5 km och tog mig fram genom både vildmark och kulturlandskap. Turen gick över mossar och bäckar, genom storskog, via ljusa gläntor, längst flera sjöar och över blomstrande ängar. Jag passerade ruiner av gamla backstugor och små gårdar. Jag sträckte ut mig på en äng beklädd med vitsippor och drack vatten ur en kallvattenkälla. En helt klart härlig försommardag på Bredfjället.
     
Flågfjällets gårdsruin
Här låg en gång i tiden en av Bredfjällets äldsta gårdar. Den uppfördes troligtvis redan på 1500-talet och var i bruk fram till 1920. Vandringsleden går längst den gamla fägatan som kantas av stengärdsgårdar.
    
Här möter vandringsleden Bohusleden.
Strax nedanför Flågfjället delar sig vandringleden och när man följer sträckan 10, 5 km kommer man in i rena vildmarken. Det går uppför, man får hoppa över vattenhinder och krypa under nedfallna träd. Korparna skriker varningsrop till varandra och jag känner mig lite som en inkräktare i deras skog.
     Örebackens torpruin
Torpet på Örebacken uppfördes på 1800-talet och var i bruk till 1953. Under mitten av 1800-talet kunde man här föda en ko, två får och hönor vilket var mer än de flesta backstugor och torp på fjället kunde klara av. I backen ner mot Örevattnet växer idag tät granskog men en gång i tiden var här odlad mark. Platsen är mycket välvårdad och fin. Här finns ett prydligt vindskydd och 100 meter nedför backen finns en kallvattenkälla att släcka törsten vid.
  
Taggar: Bredfjället, Norra fjället, Traillöpning, vandringsled;
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: